APAGROUP
APA LAB alt
  • 2.png
Inne

Dostosowanie linii montażowej do C5

 

Kontrahent: Lider polskiego rynku motoryzacyjnego
System/Produkt: brak
Lokalizacja: Polska, Poznań

Zobacz więcej

Problem inwestora: Zleceniem klienta było kompleksowe przygotowanie przebudowy linii montażu układu napędowego od strony elektrycznej i programowej. Linia była przebudowywana w celu uruchomienia produkcji nowego modelu samochodu „Caddy 5” dla klienta końcowego.

Rozwiązanie APA

 
 
Firma APA na wczesnym etapie przygotowywania, włączyła się do planowania i uzgadniania szczegółowych rozwiązań funkcjonalnych z klientem końcowym – fabryką samochodów. Bazując na swoim doświadczeniu z tego obszaru linii produkcyjnej APA mogła szybko przygotować bardzo dużą modyfikację zachowując dotychczasową funkcjonalność linii dla dotychczasowych modeli C4 (tymczasowo) i T6PA.

 

 

Fabryka rozpoczęła wprowadzanie nowego modelu „Caddy 5” do seryjnej produkcji podczas przerwy letniej 2019. Przez okres 1 roku – do przerwy letniej 2020 na tej samej linii miał być też produkowany stary model Caddy 4. Głównym wykonawcą modernizacji linii montażu układu napędowego była firma MBN Sachsen. Do modyfikowanego obszaru linii montażu układu napędowego można zaliczyć 10 grup sterownikowych, w tym:

  • 2 pętle wózków samojezdnych, na których składane są jednostki napędowe
  • automatyczna stacja skręcania elementów układu napędowego osi przedniej
  • 2 w pełni automatyczne magazyny wysokiego składowania przechowujące i ustawiające tzw. satelity tylne i przednie, czyli palety dla elementów układu napędowego, wykorzystywane podczas procesu montażu
  • 1 magazyn w postaci buforu okrężnego na 3 poziomach dla satelity środkowej
  • 1 linia skidów, na których łączone są poszczególne elementy podwozia i silnika
  • 2 grupy pomiędzy weselem, czyli połączeniem podwozia z nadwoziem, a „rozżenkiem”, czyli rozjazdem zawieszki z samochodem i pustym skidem
  • 1 grupa, na której przykręcane są amortyzatory i dokonywane poprawki
  • transport górny zawieszek, który był przedmiotem innego projektu APA

Do głównych prac, poza zbudowaniem zupełnie nowych stacji na 10 taktach linii produkcyjnej, należała też wymiana szaf sterowniczych dla 3 grup sterownikowych oraz zastąpienie sieci Interbus siecią Profinet. Firma APA na nowo zaprojektowała i przerysowała schematy elektryczne w grupach z wymienionymi szafami oraz dokonała znaczącej rewizji elektrycznej i poprawek w pozostałych grupach.

Zakres prac również obejmował wyczyszczenie programu z pozostałości po modelu Caddy 4 i zdemontowanie nieużywanych instalacji. Niektóre dotychczasowe elementy jak np. moduły komunikacyjne stacji czytających RFID (Baumer Ident OIS-L) nie miały swojego zamiennika z interfejsem Profinet, przez co zostały zastąpione zupełnie nowym systemem Siemens RF300. Stare przyciskowe panele operatorskie SWAC zostały zastąpione 19 calowymi panelami dotykowymi TP1900 firmy Siemens. Nowe rozwiązanie HMI wymagało uzgodnienia koncepcji nowego sposobu sterowania zarówna dla nowych stacji jak i starych elementów.

Podczas migracji systemu bezpieczeństwa z modułów PILZ Pnoz do Profisafe wykonano dokładną rewizję, z której wnioski o niebezpiecznych aspektach zostały przekazane i szeroko omówione z VWP.

Przygotowania do projektu rozpoczęły się na kilka miesięcy przed planowaną przerwą produkcyjną 2019, co pozwoliło w znacznym stopniu przygotować program i aplikację wizualizacji w biurze. Dodatkowo uruchomienie siedzibie klienta pozwoliło przetestować i wstępnie zoptymalizować algorytmy sterowania jak i przygotować wcześniej szafy sterownicze.

 

Benefity

 

Klientowi udało się sprawnie zakończyć dużą modernizację ważnej i skomplikowanej części linii produkcyjnej przy okazji otrzymując od klienta końcowego zlecenia na rozszerzenia kilku punktów głównego kontraktu. Klient końcowy poprzez przejście na Profinet i panele dotykowe HMI znacznie unowocześnił obsługę linii produkcyjnej, na której produkuje nowy model Caddy 5. Dodatkowo przy rewizji i audycie systemu bezpieczeństwa VWP najprawdopodobniej zleci firmie APA modernizację w grupie zawieszek EHB, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz uproszczenie i unowocześnienie sterowania obwodami zasilającymi szyny EHB.

 

Ciekawostka

 

Projekt czasowo obejmował 2 przerwy wakacyjne 2019 i 2020 oraz największy zakres i obszar pośród ostatnich projektów wykonanych przez APA na hali montażu.

 

 

Zastosowane technologie:

 

 
  • Profinet/Profisafe
  • Simatic PLC S7-400, HMI TP1900
  • TIA Portal (HMI)
  • SEW MOVIDRIVE
  • Encodery Leutze BPS 307i (kody kreskowe) oraz TR-Electronic (obrotowe)
  • Skanery SICK S3000