W APA po raz kolejny zostaliśmy zaproszeni do projektu poprawy efektywności energetycznej w dużym śląskim zakładzie. Tym razem zgłosił się do nas reprezentant branży automotive, a konkretniej producent przewodów do układów paliwowych. Jak poradziliśmy sobie z tym zadaniem?
Nasze podejście
W APA zaproponowaliśmy rozwiązanie problemu klienta. Nasz plan realizacji zakładał pilotaż platformy IPOE z możliwością wykorzystania urządzeń pomiarowych, które już były zainstalowane na obiekcie.
Dane o zużyciu energii elektrycznej trafiły do platformy, w której użytkownik może generować raport zużycia energii. Dzięki temu wykorzystuje możliwości systemu nie tylko pod kątem zużycia, ale również pod względem analizy jakościowej oraz ilościowej.
Etapy wdrożenia
Etap I
● Przeprowadzenie wizji lokalnej i warunków podłączenia platformy IPOE wraz z układem pomiarowym.
● Sprawdzenie możliwości podłączenia systemu IPOE do istniejącej magistrali danych.
● Uzgodnienia z głównym energetykiem odnośnie planu podłączenia i rozpoczęcia testów.
Etap II
● Testy komunikacji (musieliśmy sprawdzić, czy wszystkie podłączone do magistrali podliczniki poprawnie odpowiadają, jeśli chodzi o rejestry modbus).
Etap III
● Parametryzacja liczników energii firmy Legrand.
● Poprawienie magistrali komunikacyjnej RS-485.
● Wymiana konwertera danych.
● Podłączenie serwera IPOE.
● Testy.
Etap IV
● Parametryzacja Platformy IPOE – 30 punktów pomiarowych.
● Przekazanie platformy IPOE.
● Szkolenie.
Jak wyglądał proces projektowy pod kątem współpracy z inwestorem?
Ze strony inwestora otrzymaliśmy pełne wsparcie w zakresie pomocy technicznej firmy Legrand, czyli producenta liczników zużycia energii elektrycznej.
Przekazany został kontakt do wsparcia technicznego, gdzie uzyskaliśmy odpowiedzi na wszystkie kwestie związane z komunikacją oraz otrzymaliśmy mapy rejestrów dla poszczególnych typów liczników.
Przeprowadziliśmy, wraz z obsługą techniczną, szczegółowe wizje lokalne. Dzięki temu wszystkie ważne aspekty dotyczące wcześniejszych prac w danym zakresie zostały objaśnione w kontekście oczekiwań inwestora.
Z jakimi trudnościami musieliśmy się zmierzyć?
Wcześniej firma poczyniła kroki w kierunku automatyzacji odczytów z poszczególnych podliczników energii elektrycznej, jednak proces nie został doprowadzony do końca ze względu na brak doświadczenia w tym zakresie. Cały układ pomiarowy od strony elektrycznej został poprawnie zamontowany jednak komunikacja oraz zdalny odczyt danych nie został zrealizowany.
W APA musieliśmy mieć świadomość tego, co już zostało wykonane, ale też uargumentować konieczność zastosowania naszego autorskiego podejścia. A to było nowatorskie.
Wdrożenie polegało na integracji urządzeń pomiarowych, których wcześniej nie używaliśmy w innych projektach IPOE. Sam pilotaż w przypadku innych wdrożeń, zwykle ogranicza się do pojedynczego punktu pomiarowego. W tym przypadku uruchomiliśmy w tym procesie aż 30 punktów pomiarowych, czyli wszystkie możliwe do odczytu. W ten sposób chcieliśmy pokazać użytkownikowi, jak bardzo skróci to proces samego monitorowania i analizowania zużycia energii z wykorzystaniem automatycznych raportów w IPOE.
Przeszkodą w procesie okazała się dla nas również błędnie podłączona magistrala danych. Na szczęście poprawiliśmy to na etapie testów. Kolejnym kłopotem był brak możliwości wyłączenia zasilania. Zatem przy pomiarze bezpośrednim w licznikach energii i podczas przepinania magistrali RS-485 trzeba było zachować szczególną ostrożność. Żeby zachować takie podejście, używaliśmy w tym celu gumowej maty izolacyjnej z naszego sprzętu ochrony bezpośredniej.
Niezależnie od tego, jak bardzo zaawansowany był proces wdrażania, udało nam się przeprowadzić go z zachowaniem najwyższych standardów. Rezultatem okazała się kolejna z sukcesem sfinalizowana współpraca z przedsiębiorstwem produkcyjnym.
Zastosowane Technologie
- Platforma IPOE
- Komunikacja RS-485 (protokół ModbusRTU/TCP)
- Transmisja danych z wykorzystaniem GSM
- Chmura AZURE dla IPOE