Rozwiązanie APA
APA Group projektuje i uruchamia zrobotyzowaną stację spawania autobusów. Specjaliści firmy uruchamiają komunikację w sieci Profinet, programują sterownik PLC, konfigurują i programują roboty KUKA, a także tworzą wizualizację WinCC.
W ramach projektu powstały cztery przyległe cele zrobotyzowane. Roboty firmy KUKA osadzone są na zewnętrznych jednostkach liniowych zwiększających zasięg roboczy. Ma to istotne znaczenie podczas spawania konstrukcji o takich gabarytach. Autobus podzielono na segmenty o przybliżonych rozmiarach 2x3m. Każdy robot odpowiada za spawanie dwóch takich segmentów (lewa i prawa strona). Dzięki zastosowaniu szybkobieżnych bram Efaflex praca robota przy jednym pozycjonerze nie powstrzymuje operatora przed uzbrajaniem drugiego pozycjonera. Zastosowano technikę spawania CMT-Pulse, dzięki której zredukowano ilość wprowadzanego w detal ciepła (mniejsze naprężenia termiczne) i przyspieszono proces spawania, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości spoin. Ukończone segmenty łączone są na dedykowanym, zewnętrznym stanowisku. Spawane moduły zostały dodatkowo osadzone na jednoosiowych pozycjonerach, które mogą udźwignąć nawet cztery tony. Dzięki temu uzyskano jeszcze lepszy dostęp do miejsc spawania.
Zastosowane Technologie
- Jednostka centralna Siemens 319F-3 PN/DP.
- Skanery bezpieczeństwa SICK S3000.
- Roboty KUKA KR30 L16-2.
- Kontroler robotów KUKA KRC4.
- Zewnętrzna jednostka liniowa KUKA KL1000-2 sprzężona z robotem.
- Zewnętrzny pozycjoner KUKA KP1-HC sprzężony z robotem.
-
Spawarka Fronius TPS4000.
-
Panel operatorski SIMATIC PC677.
-
Szybkobieżne bramy Efaflex.
-
Technika spawania CMT-Pulse.