Rozwiązanie APA
Firma APA zaproponowała integrację komunikacji wkrętarek wyposażonych w tagi RTLS z systemem Master PC firmy ATON na sterowniku PLC. Umożliwiło to automatyczne dobranie parametrów skręcenia wkrętarki dla konkretnego połączenia śrubowego bez ingerencji operatora, zapewniając poprawne skręcenie z odpowiednią siłą.
Pracownik zbliżając się z wkrętarką wyposażoną w tag RTLS do samochodu, który również zaopatrzony jest w taki tag, otrzymuje komplet informacji o tym, które skręcenie powinno być aktualnie wykonane oraz czy zostało ono wykonane poprawnie czy też sterownik wkrętarki odebrał niepoprawne parametry (ilość obrotów, siła [Nm]), spowodowane przez np. błąd operatora. Statusy skręceń przedstawiane są na specjalnie przygotowanej wizualizacji.
Aby dany schemat działał poprawnie, niezbędna jest odpowiednia komunikacja pomiędzy Master PC, sterownikiem PLC i systemem RTLS.
Poprzez specjalnie stworzoną funkcję komunikacyjną w PLC, przesyłany jest szereg informacji poprzez protokół TCP/IP (m.in.: numer identyfikacyjny pojazdu czy informacja o obecności wkrętarki w zasięgu danego samochodu). Informacja o obecności wkrętarki w zasięgu danego pojazdu jest pozyskiwana za pomocą wdrożonego już wcześniej systemu RTLS. System ten umożliwia sprawdzenie pozycji auta na całym montażu dzięki umieszczeniu taga na dachu auta i za pomocą specjalnych anten, wykrywających tego taga na odpowiedniej częstotliwości. Dzięki wyposażeniu wkrętarki w takiego taga można określić w strefie którego samochodu dana wkrętarka się znajduje. Komunikacja taka opiera się na telegramach zdefiniowanych po stronie systemu RTLS.
W celu kontroli danych i diagnostyki, na wszystkich wkrętarkach wyposażonych w tagi RTLS, stworzona została również wizualizacja na WinCC z informacjami na temat numeru identyfikacyjnego aktualnie skręcanego pojazdu oraz z danymi statusowymi.
Dla kluczowych skręceń została również dodana funkcjonalność zatrzymania linii zawieszek EHB lub skidów transportowych gdy skręcenie zostało wykonane źle lub nie zostało wykonane w ogóle.
Kroki działania tego procesu w praktyce przedstawione są poniżej:
1) System RTLS zapewnia śledzenie pojazdów i wkrętarek;
2) Pracownik zbliża się do pojazdu trzymając wkrętarkę;
3) PLC otrzymuje z RTLS informację o KNNR pojazdu;
4) Na ekranie Mastera PC pokazuje się ekran skręceń dla danego pojazdu;
5) Master PC zezwala na pracę wkrętarki z odpowiednim programem;
6) Wkrętarka zwraca status skręceń do Mastera PC;
7) Master PC zapisuje w bazie danych wyniki i przesyła je także do PLC;
8) Na wybranych taktach z buforami/manipulatorami możliwe jest aktywowanie opcji zatrzymania linii z zawieszkami – aktywacja zatrzymania załączana jest z WinCC.
Uruchomienie takiego systemu dla każdej wkrętarki wymagało zaangażowania wielu firm takich jak VW, ATON, UBISENSE, AMT poprzedzonych testami w czasie przerwy jak i w czasie produkcji.
Benefity
• Oszczędność czasu operatora (wcześniej musiał skanować barcode z karoserii)
• Zmniejszenie czasu cyklu, poprzez automatyczną wymianę danych
• Większa kontrola procesu skręceń, dane na temat skręceń są widoczne na każdym masterze oraz na wizualizacji WinCC
Ciekawostka
Rosnąca liczba zintegrowanych wkrętarek do tego systemu wymusiła również wymianę sterownika PLC o większej mocy obliczeniowej z S7-400 na S7-1500. Wiązało się to z migracją programu PLC i stworzeniem nowych funkcji komunikacyjnych.
Zastosowane technologie
- Profinet
- Jednostka centralna Siemens
S7 416-2 DP - Tagi RTLS firmy UBISENSE
- Wkrętarki EC firmy AMT
- Jednostka centralna Siemens
S7-1517F-3 PN/DP - Panele Master PC firmy ATON